Sandbox

Sandbox (piaskownica) oznacza granie w otwartym świecie, bez narzuconych ram fabularnych. Wcielający się w swoje role gracze sami decydują, co i kiedy zrobią, a także jaki przebieg będzie miała ich opowieść. Mistrz Gry (tu mówimy raczej "Arbiter") obsługuje świat przedstawiony, bohaterów i kości, ale nie ma żadnych obowiązków, jeśli chodzi o fabułę - co najwyżej ją zapisuje. Termin "sandbox" jest względnie nowy i wziął się z gier komputerowych (takich, jak np. Mount&Blade), ale styl grania powstał u samych początków istnienia gier fabularnych.

W tym miejscu będę zbierał i porządkował artykuły i materiały powiązane z tematem grania w "piaskownicy". Poniżej zamieszczam listę podstawowych linków.


Artykuły

Typowa sesja - sesja widziana od kuchni, oczami Sędziego. W dużym skrócie. Gramy w Earthdawna.
Problem ze słowem sandbox - definicja, jej geneza i zakres pojęciowy terminu piaskownica
Earthdawn w piaskownicy - czy można prowadzić sandboxa w grze "nowoszkolnej", która nie została do tego stworzona? Wymaga to trochę przeróbek, ale można. Pokazuję przykład Earthdawna.
Tkanie opowieści - trzy kwestie. 1. Jak przy pomocy prostych haseł projektuję tło dla rozgrywki, dzięki czemu łatwiej mi pilnować, aby świat "reagował" na działania bohaterów. 2. Jak tworzę zdarzenia losowe i jaki to ma wpływ na powstawanie fabuły. 3. Jak interpretuję wylosowane zdarzenia, żeby pasowały do narracji graczy, ale żeby się z tego nie zrobiła moja własna opowieść.
Spotkania losowe -  losowanie zdarzeń za pomocą kart i tabel, wady i zalety.
Tabele do sandboxa, cz. II - narzędzia do tworzenia losowych BNów.
Losowanie pogody -  opisuję dwie metody, jakie opracowałem na własne potrzeby.
Muzyka na sesji -  czy warto puszczać muzykę w piaskownicy, a jeśli tak, to w którym momencie.
Szczury w murach - prezentacja sposobu projektowania małych modułów do sandboxa.
Nowe wzory kart - tykające karty zdarzeń z kukułką.
Wszechwiedząca kaósemka - nowa Kość Wyroczni na stole. Wraz z instrukcją obsługi.


Pliki

Matryce heksagonalne
Hex - plansza heksagonalna do zaznaczania na bieżąco trasy pokonywanej przez drużynę. Szerokość 50 km.
Hex 1:500 000 - nowsza matryca, w mniejszej skali. Zaznaczono dla ułatwienia zasięg widoczności.
Megahex - "atlas" hexów, gdzie umieszczam tylko najważniejsze lokacje (Punkty Światła). Pomocny przy projektowaniu terenu działań. Szerokość 250 km.
Megahex 1:500 000 - to samo, tylko w większej skali, z podziałem na arkusze. Wymaga trochę zabawy w wycinanie i sklejanie kartek. Broszurka przeznaczona dla prowadzącego.
Papier innoświatowy - do szkicowania podziemi i sytuacji taktycznych w czasie sesji.

Karty i formularze
Kalendarium wyprawy - tabelka do notatek, uzupełniana na bieżąco podczas sesji. 
Szablon do  projektowania wydarzeń dziejących się w tle kampanii.
Formatka do tabeli zdarzeń. Przygotowuję ją osobno dla poszczególnych typów terenu na danym obszarze (megaheksie).
Tabela miejscowości - zbiorcze zestawienie osad, miast i kaerów. Formularz do notatek.
Karta miejscowości - czysty szablon do robienia planów i notatek nt. każdej istotniejszej osady.
Karty zdarzeń - prosty niewypełniony szablon do tworzenia losowych zdarzeń, tym razem na kartach (Bezdroża, Na Szlaku, Rzeka, Złoziemie, Podziemia, Miasto, Pogłoska, Skarb, Dobra). Do wydrukowania i zapełnienia tekstem...
Kartki na notatki - miejsce do spisywanie inspiracji na przygody, jeśli ktoś, tak jak ja, ma problem z robieniem notatek.
Szablon na gotowych BNów -  przygotowuję dla każdego podstawowego rodzaju terenu na aktualnie eksplorowanym (dużym) obszarze.
Karty BNów - do pocięcia na małe poręczne karteczki. Drugiej strony można nie wypełniać z góry, tylko po wylosowaniu postaci z potasowanego stosu.
Naklejki na mapę - pomoc dla graczy. Przedstawiają typowe lokacje.
Karta postaci - pasuje do rozgrywki w konwencji Barsawia 1420TH.
Karta drużyny - bardzo użyteczna podczas wędrówek w dziczy.
Tabele na współczynniki typowych BNów i stworów. Wypełniam dla każdego większego obszaru.
Karta wątków - tabelka do notowania na sesji. Warto mieć pod ręką.

Generatory
Tabele cz. I - do generowania osad, kaerów, miast oraz ich walorów gospodarczych. Przygotowane do Earthdawna, ale bez problemu można ich użyć do innych gier.
Generator BNów -   tabelki do losowania bohaterów niezależnych. Część z nich jest przygotowana specjalnie do Earthdawna, pozostałe są bardziej uniwersalne.
Generator plotek - do tworzenia na szybko, w czasie sesji.

Publikacje w pdf-ach
Zasady ruchu, eksploracji dziczy, zdobywania wody i pożywienia. Oparte na systemie zaproponowanym przez Ojca Kanonika.
Kaer Gawra i Jaskinia Ogrów - mini moduł z niewielkim lochem oraz przykładami wypełnionych kart miejscowości, BNów, Stworów i Zdarzeń. 


Linki

Lisia Nora -  świetny moduł Sylwania, autorstwa Smartfoxa. Jak widać, w Warhammerze też jest możliwy sandbox.
BohoMaze - takoż moduł do warhammerowego sandboxa, przygotowany przez Bohomaza. Dużo inspiracji i doskonałych tabelek, gotowych do użycia. Używam bardzo obficie.
Zwój ze Skelos - moduł do Pathfindera  opracowany przez Paladyna, z oryginalnym systemem eksploracji.
The Alexandrian - poradnik dotyczący rozgrywki typu "hexcrawl".
Dave's Mapper -  narzędzie do tworzenia eleganckich planów podziemi.
Donjon -  przydatny generator do określania liczebności i profesji ludności w miastach i królestwach "typu średniowiecznego".
Hack&Slash - zbiór odnośników do przykładowych systemów wędrówki w dziczy.
Welshpiper -  przykład projektowania terenu i tabel do kampanii sandboksowej.
Savevsdragon -  kilka elegancko zaprojektowanych pomocy do grania w piaskownicy.
Bat in the Attic - poradnik, jak krok po kroku zaprojektować świat do sandboksowej kampanii.
Północ Nahar - bardzo dobry zbiór tabel do modułu fantasy opracowanego przez Darcane'a. Gorąco polecam też Bagna Pięciu Katedr, tegoż autora.
The Carcosan Grimoire - moduł do starych wersji D&D; pomieszane klimaty fantasy, Lovercrafta i dinozaurów; jedne z najlepszych tabel-generatorów, jakie widziałem.
I'll See It When I Believe It - widoczność na heksach.
Sylwania Wolfganga - świetny moduł do sandboxa w Warhammerze, ponownie rozgrywającego się w Sylwanii tyle, że na nieco innych zasadach, niż u Smartfoxa.
Chicago Wiz's RPG Blog - artykuł o tym, na czym warto się skupić przy projektowaniu sandboxa.
Links to Wisdom -  uporządkowany zbiór linków do najrozmaitszych treści, traktujących o prowadzeniu staroszkolnej kampanii.
Raging Swan Press - wydawnictwo wydające regularnie bardzo przydatne materiały do Pathfindera. Bez trudu można je dostosować do dowolnego systemu fantasy.
Creightonbroadhurst.com - dobry artykuł o tworzeniu megadangeonów.
Wizardawn - zbiór generatorów, ograniczający pracę z przygotowaniem miejsca przygody do minimum. S&W, MmA, LL, Mutant Future...

Darmowe moduły do O/B/AD&D i klonów - bardzo duży zbiór gotowych przygód (czytaj - przygodowych lokacji do wykorzystania w sandboxie), przeważnie pochodzących z  zasobów Dragonsfoot.
Elfmaids & Octopi - (niepełny) katalog tabelek z bloga Konsumeterry. Niesamowite, ile facet tego naprodukował.

Inspiracje - najpopularniejszy polski blog poświęcony graniu "staroszkolnemu". Mnóstwo przydatnych artykułów. Bezpośrednie linki do poszczególnych wpisów będę zbierał osobno.

2 komentarze:

  1. Tutaj masz dośc dobrą instrukcję o sandboxie (i ogólnie, cały blog Roba):
    http://batintheattic.blogspot.com/2009/08/how-to-make-fantasy-sandbox.html

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki! Dorzucę do linków. Mnie ten tutorial co prawda średnio się przydał, ale za to moje dziecko miało z nim kiedyś kupę zabawy, jak robiło swój bajkowy świat.

    Jakieś jeszcze propozycje?

    OdpowiedzUsuń