niedziela, 28 marca 2021

Mausritter - przykładowa piaskownica

Hej Erpegowcy! Gracie czasem w Mausrittera? Jak tam tworzenie piaskownic i niebezpiecznych miejsc, hę? Chwalcie się – wrzucajcie swoje prace na fanpejdże i blogi!  :)

Efekty moich wysiłków, włożonych w tworzenie settingu, zamieszczam poniżej. Całą planszę losowałem zgodnie z podręcznikiem, heks po heksie. Potem wygenerowałem punkty światła i niebezpieczne miejsca oraz dodałem krótkie opisy. Jedno z niebezpiecznych miejsc opisałem nieco dokładniej – może kiedyś się nim pochwalę, w osobnym wpisie.

 



Treść heksów

01 Nawiedzony cmentarz 

Cmentarz ciałopalny Starych Bogów, zarośnięty upiornym świerkowym młodnikiem, pełen niespokojnych duchów. Nieopodal, w nieprzebytym Czarodziejskim Lesie mieści się Zamek Elfów.

02 Koryto wyschniętej rzeki

Za doliną mieści się chatka mysiego pustelnika. Żyje tu odkąd towarzysze jego wyprawy zginęli w szponach myszołowów. Od tej pory nigdy nie przekroczył z powrotem koryta rzeki. Za to chętnie przyjmuje gości – ci w zamian za dobre rady zwykli przynosić mu coś dobrego do jedzenia. Samo koryto rzeki wciąż pozostaje pod obserwacją myszołowów.


03 Czarcia Polana

Polana powstała w czasie upadku meteorytu. Tuż nad ziemią rozpadł się na tysiące kawałków i wypalił połać lasu. Jego szczątki leżą wszędzie wokół. Pod bryłami Gwiezdnego Metalu kryje się zapomniany schron przeciwatomowy. Zgromadzone w nim jedzenie wyżywiłoby mysią wioskę przez co najmniej rok.

04 Porzucone domki letniskowe

Ośrodek wypoczynkowy „O.R.W. Neptun” u brzegów zabagnionego jeziora. Pełen spróchniałych podestów i walących się domków. Stolica władztwa okrutnego Częstobora. Poza ogrodzeniem, na obszernej polanie znajduje się tu też dwór błędnego myszcerza Macieja. Nieprzejednanego wroga Częstobora, dodajmy.

Gród Częstobora zamieszkują myszy rytualnie przycinające ogonki. Trudnią się głównie wyrobem znanego (i wyczuwanego) w całej krainie serka śmierdziaszka. Rokrocznie odbywa się tu wielki jarmark, na który wstęp mają wszystkie gryzonie. Miejscem wartym odwiedzenia jest karczma „Szklana Pszczoła”, serwująca słynne desery w postaci odłupków ze starych, twardych jak kamień landrynek.

05 Poryte drzewo

Gruby pień, pozbawiony kory, w którym najpierw korniki i osy, a następnie inne zwierzęta wygryzły siatkę tuneli. Przez dłuższy czas myszy z Szeptuchów miały tu swoją strażnicę, która jednak obecnie jest nieobsadzona.

06 Wrak myśliwca

Na polu opodal opuszczonej chaty spadł kiedyś myśliwiec, napędzany silnikiem fuzyjnym. Niebezpieczne substancje wyciekły z wraku i skaziły glebę. W pobliżu chaty rośnie Przeklęty Słonecznik. [Chata i jej otoczenie (poza wrakiem) zostały opisane w przygodzie Isaaca Williamsa pt. Honey in the Rafters (wkrótce ma pojawić się jej moje tłumaczenie na polski, jako "Miód u powały")].

07 Krynice

Źródełko świeżej wody znajduje się na końcu wąwozu. Strumyk płynie zaledwie kilkanaście metrów, po czym ginie pod powierzchnią, by wypłynąć kilometr dalej. Las wokół źródła jest terenem łowieckim tchórzycy Shig [opisanej w Honey in the Rafters].

08 Strome wzgórze

Zarośnięta hałda pokopalniana. Na szczycie monument z betonowych kloców. Jest to zarazem pole krakania wron. Niedaleko wznosi się wieża transmisyjna. Stado ma inteligencję zbiorową i przechowuje w pamięci liczne tajemnice Starych Bogów.

09 Ujście ścieku

Śmierdzący ciek płynący od strony śmietniska. Znajduje się pod kontrolą potężnej szajki szczurzych przemytników. Jest zarazem terenem łowieckim przerażających bocianów.

10 Zatopiona kopalnia

Mały, głęboki zbiornik turkusowej wody otaczają skarłowaciałe iglaste drzewka. Okolica jest niezwykle malownicza. To właśnie brzegi owego jeziora upatrzyły sobie myszy, które w niepamiętnych czasach założyły wioskę Szeptuchy – domyślną osadę startową myszy graczy.

W pobliżu znajdują się Kopalnie Sonntag – podziemia pełne świadectw przedziwnych eksperymentów, jakie prowadzili w niej przed wiekami Starzy Bogowie. [Gdyby gracze postanowili w którymś momencie zwiedzić te kopalnie, zamierzałem skorzystać z przerobionego modułu Kamila Węgrzynowicza pt. „In Search of Samson Aubrey”, pisanego do sytemu Into the Odd. Przygodę można znaleźć w zbiorze pt. „Odditional materials”]

Szeptuchy obecnie rozrosły się do rozmiarów miasteczka. Należą do rodu Kluczników – skądinąd głęboko zwaśnionego z rodem Leszków z Myszogrodu. Mieszkańcy parają się hodowlą pszczół oraz, okazjonalnie, plądrowaniem kopalń Sonntag, jeśli zmusi ich do tego sytuacja. Lokalna knajpa „Zbłąkany rycerz” serwuje nasiona w miodzie.

11 Śmietnisko

Zarastające śmietnisko, pełne plądrujących go szczurów i bocianów. Niegdyś znajdowała się tu placówka wydobywcza myszy, obecnie rzadko przez ten gatunek odwiedzana. Podobno ukryto w niej cenny pamiętnik z czasów tuż po Zagładzie.

12 Wyrąb

Pas drzew wyciętych w trakcie budowy drogi szybkiego ruchu. Drewno, nie zwiezione, wciąż leży wśród rozoranych wydm i stert obciętych gałęzi. Znajduje się tu ostoja endemicznych drapieżnych storczyków-mutantów.

13 Zwalony dąb

Drzewo wyrwane z korzeniami, pośrodku pustego pola. Leży obok mniejszych powyrywanych gałęzi, kawałków dachu, folii itp. Jest to teren łowiecki kocicy Nefretete.

14 Skalna ściana

Cmentarzysko ryjówek u podstawy klifu. Biedactwa, rzucają się w przepaść u kresu żywota.

15 Kontener na śmieci

Opuszczone miasteczko górnicze, stworzone niegdyś przez gryzonie różnych gatunków. Upadłe po wyczerpaniu zasobów. Obecnie tylko słowik śpiewa smutne pieśni o starych dobrych czasach.

16 Pole kwiatów

Pola śpiewających kwiatów. Szklarnie z powybijanymi szybami lub łopoczącą na wietrze porwaną folią. W pobliżu leży Buczący Głaz. Każdy, kto go dotknie, zamienia się w kwiat (i odtąd może się komunikować wyłącznie śpiewem).

17 Przewrócony jesion

Pień dużego drzewa przerzucony nad głębokim jarem, którego dnem płynie rzeka.

18 Martwy białodrzew

W dziupli starego, białego jak śmierć drzewa znajduje się grobowiec Żelezara, legendarnego mysiego czarnoksiężnika i astronoma. Przed śmiercią miał tu swoje obserwatorium. Pole wokół drzewa jest pozbawione roślinności, żyje na nim tylko dziwna, szara pleśń.

19 Przewrócony TIR

Ciężarówka przewrócona w rowie przy popękanej asfaltowej szosie. Zawartość została dawno splądrowana. Obecnie w środku znajduje się tajna świątynia kultu nietoperzy.



Grupy trzymające władzę

1 Wektor wron

Jeden ze Starych Bogów w przededniu Zagłady zeskanował swój umysł i wgrał go do mózgów dziesiątek wron. Obecnie stado dysponuje inteligencją zbiorową i przechowuje tajemnice tej dawno wymarłej rasy.

Zasoby
> jak jeden umysł
> tajemnice Starych Bogów
> kody dostępu do wieży przekaźnikowej

Cele
oo porwać mysiego awanturnika i wykorzystać go jako włamywacza
oooo porwać mysiego Maga
ooooo zapanować nad satelitą pogodowym


2 Hodowla elfów

Elfy to swego rodzaju homunkulusy, wielkości szczurów. Powstałe ze zmodyfikowanego kodu genetycznego ludzi, ale wyhodowane już dawno po Zagładzie, przez sztuczną inteligencję. Wychowywane przez roboty, na kreskówkach i programach edukacyjnych. Nie dojrzewają płciowo, ani się nie starzeją. Przechowują wiele tajemnic Starych Bogów. Powiadają, jakoby nie miały duszy...

Zasoby
> armia klonów
> zdolności regeneracyjne
> tradycje piśmiennicze

Cele
oo przyjąć na świat nowy miot
ooo pokonać myszy z plemienia Częstobora
ooooo opanować zdolność neotenii


3 Szczury śmietniskowe

Banda szczurów toczy boj z bocianami ze śmietniska. Ma kontrolę nad transportem wodnym po okolicznych rzekach.

Zasoby
> armia bezlitosnych wojowników
> siatka przemytnicza
> tunele pod składem odpadów

Cele
oo przejąć kontrolę nad źródłem
ooo przegonić bociany
oooo wypędzić myszy z terenów wokół śmietnika


4 Myszy Częstobora

Plemię skupione wokół swojego samozwańczego wodza, Częstobora i jego żony, Helgi.

Zasoby
> bogaty gród w ośrodku wypoczynkowym
> hodowla rarogów bojowych
> sprawna organizacja plemienna

Cele
oo ukatrupić myszcerza Macieja
ooo pokonać elfy
ooooo opanować lewy brzeg rzeki

10 komentarzy:

  1. Muszę przyznać, że estetyka hexowych map z tego bloga powala mnie i przytłacza (niezależnie od wybranej gry). I nie mam ochoty się podnosić. Jeszcze poleżę, popatrzę. Tak się tylko zastanawiam... czy Mausritter udostępnia hexy, czy to graficzne odzwierciedlenie to Twoje czary?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ej no, nie przesadzaj. To tylko pospieszna bazgranina. :) Ale tak, tę mapkę rysowałem sam.
      Wiem natomiast, że szablon do tworzenia piaskownic jest dostępny na stronie wydawcy (mausritter.com), jako "Hexcrawl template". Można sobie wydrukować i ręcznie zamalować. Ja nie umiem rysować, dlatego a potrzeby blognotki posiłkowałem się programem graficznym. Polskiego tłumaczenia tej karty póki co nie widzę.

      Usuń
    2. Pozwól się człowiekowi zachwycać, tak rzadko ma okazję:)
      Sprawdziłem tego hexa od Mausritter - całkiem fajna "skórka". W ogóle mam wrażenie, że ta gra jest naprawdę, naprawdę mocno przygodowa i fajnie sprawdza się w niej piaskownica. Chyba nie tylko dla dzieci. I co, tutaj prowadzisz w ten sam sposób swoją piaskownicę, jak przy Earthdown?

      Usuń
    3. Tak, Mausritter to jedna z niewielu gier na rynku, zakładających i autentycznie wspierających rozgrywkę przygodowo-sandboksową. W podręczniku masz wszystko, czego potrzebujesz, żeby zbudować swoją piaskownicę, stworzyć wyzwania i nagrody dla graczy, oraz żeby móc zarządzać światem gry. Na niecałych 50 stronach. Bardzo udany produkt, moim skromnym zdaniem.

      Mausritter to nie jest gra zaprojektowana z myślą o dzieciach. Rzekłbym, że jest uniwersalna. Sposób podejścia do antropomorficznych gryzoni jest tu podobny, jak w Mouse Guard. Tylko tyle, że MG to gra o bohaterowaniu, a MR - o awanturniczeniu.

      Gdybym miał prowadzić MR, to na pewno nie tak, jak Earthdawna. Edek to była długaśna kampania, gdzie w międzyczasie testowałem różne rozwiązania mechaniczne z innych systemów i różne style gry. Często zmieniało się w niej również moje podejście do sandboxa.
      W Mausrittera najchętniej zagrałbym krótką, prostą kampanię bez wydziwiania. Dokładnie w taki sposób i na takich zasadach, jak został stworzony.

      Usuń
  2. Nie wiem, czy imię "Żelezar" jest nawiązaniem do tego, do kogo myślę, że jest, ale nawet jeśli nie to bardzo mi się podoba takie przygotowanie kampanii. Informacji akurat tyle, żeby ruszyć, bez przeciążania się zbytnim prepem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, cieszę się, że ilość prepu wydaje Ci się wystarczająca. Dla mnie to też jest ok. Oczywiście, gdy mówimy o mapie świata, bo tak w ogóle, to dochodzi jeszcze konieczność opracowania startowej miejscówki, tabeli spotkań w dziczy i tabeli plotek. Na szczęście, z tymi zadaniami podręcznik również nie pozostawia prowadzącego samemu sobie.

      Z tym Żelezarem, to zabij mnie, nie wiem, skąd mi się przyplątało. Przykro mi. Może mnie naprowadzisz? :)

      Usuń
    2. Być może przyplątało się nieświadomie, swego czasu sporo zajmowałeś się B1, więc czarodziej Zelligar mógł gdzieś utkwić w podświadomości;)

      Usuń
    3. Jeśli to stąd mi się wziął ten Żelezar, to jestem bardzo zadowolony. :) Mam bardzo dobre wspomnienia i skojarzenia związane z tym modułem.

      Usuń
  3. Ostatnio pomyślałem, że poczytalbym artykuł o tym jak prowadzisz piaskownicę. Wiem, jest tu coś takiego. Chodzi mi jednak o nowy, zaktualizowany artykuł o być może nowe doświadczenia, rewizję poglądów. Jakbys to zrobił, na ile sposobów. Z przykładem. Ciekawi mnie jakbyś się za to zabrał w fantasy, ale i space operze gdzie przemierza się niepojęte odległości zwiedzając poszczególne kwadranty. W takich rzeczach zanurzył by się człek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, nie zanosi się, abym napisał tego typu artykuł. Mój czas regularnego grania w erpegi już się najwyraźniej skończył, nie ma więc sensu teoretyzować. Jeśli jeszcze coś prowadzę, to są to jednostrzały, albo okazjonalne powroty do starych kampanii. Nie ma o czym pisać.

      Usuń