Dopóki
graniem w piaskownicy - często połączonym z nurtem powrotu do starych
RPG's - zajmowała się u nas garstka osób, nie było potrzeby definiowania
słów, które wszyscy rozumieli podobnie. Takie choćby określenia, nie
tłumaczone w powszechnym użyciu z języka angielskiego, jak 'sandbox',
czy 'oldschool RPG', funkcjonowały jako idee, czy też cele, do których
chcielibyśmy dążyć. Nie wymagały precyzowania.
Referee - zob. sędzia
Obecnie
dyskusję poświęconą rozumieniu terminu 'piaskownica' w grach
fabularnych, toczoną w różnych sferach polskojęzycznego internetu,
śledzi kilkaset osób (grupa Sandbox RPG PL na
Facebooku liczy już przeszło 600 użytkowników). Coraz więcej ludzi
zabiera głos i chce, aby był on słyszany. To dobrze, ale to rodzi
również szereg problemów. Największym z nich jest narastający chaos
pojęciowy, ogromnie utrudniający porozumienie się i generujący
konflikty. W związku z tym, aby nie musieć się codziennie borykać z
kakofonią różnie rozumianych słów i określeń, proponuję stworzyć słownik
kilku podstawowych terminów. Poniżej przedstawiam dokument roboczy,
który może być do niego przyczynkiem. Mam zamiar go rozbudowywać, w
oparciu o głosy usłyszane od różnych uczestników dyskusji. Na szczęście,
część z tych osób jasno, logicznie i metodycznie formułuje swoje
opinie, dzięki czemu zadanie to staje się nieco łatwiejsze.
Słownik
nie ma na celu ingerencji w znaczenie słów, narzucania mojej wizji, jak
też wizji osób, które uważam za autorytety. Chodzi tylko o ułatwienie
komunikacji. Niemniej, ze względu na ograniczony czas jakim dysponuję,
będę w nim uwzględniał tylko takie głosy, o jakich wspomniałem -
uargumentowane, logiczne i spójne. Zachęcam do komentowania, korygowania
mnie, dyskusji i propozycji Waszych definicji terminów. Słownik dotyczy
wyłącznie tradycyjnych (stołowych) gier fabularnych.
Arbiter - zob. sędzia.
Główny wątek - hasło “sandbox z wątkiem przewodnim”, czy też “wątkiem głównym” jest określeniem potocznym, używanym dość często w dyskusjach o sposobach prowadzenia rozgrywki w piaskownicy. Jest to skrót myślowy, który nie odnosi się do wszystkich ważnych wątków fabularnych, ale do zaszytego w świat gry scenariusza wydarzeń, lub też wątku wyraźnie wyznaczającego cel, kierunek bądź przebieg fabuły, przygotowanego z góry przez sędziego (zob. quasi-sandbox).
Hexcrawl - sposób rozgrywania kampanii RPG, w którym prowadzący rozmieszcza różne "ciekawe miejsca" (POIs - Points of Interest) na mapie hexagonalnej, a gracze mogą podejmować eksplorację świata w dowolnie obranych kierunkach. Rozgrywce zwykle towarzyszą specjalne zasady poświęcone mechanice pokonywania odległości, widoczności punktów orientacyjnych, gubienia się itp.
Główny wątek - hasło “sandbox z wątkiem przewodnim”, czy też “wątkiem głównym” jest określeniem potocznym, używanym dość często w dyskusjach o sposobach prowadzenia rozgrywki w piaskownicy. Jest to skrót myślowy, który nie odnosi się do wszystkich ważnych wątków fabularnych, ale do zaszytego w świat gry scenariusza wydarzeń, lub też wątku wyraźnie wyznaczającego cel, kierunek bądź przebieg fabuły, przygotowanego z góry przez sędziego (zob. quasi-sandbox).
Hexcrawl - sposób rozgrywania kampanii RPG, w którym prowadzący rozmieszcza różne "ciekawe miejsca" (POIs - Points of Interest) na mapie hexagonalnej, a gracze mogą podejmować eksplorację świata w dowolnie obranych kierunkach. Rozgrywce zwykle towarzyszą specjalne zasady poświęcone mechanice pokonywania odległości, widoczności punktów orientacyjnych, gubienia się itp.
Kość wyroczni (ang. Oracle Die) - rzut kośćmi wykonywany przez prowadzącego,
mający na celu bezstronne określenie, czy dana rzecz lub okoliczność
mogła zaistnieć w świecie gry. Kości wyroczni najczęściej wykorzystywane
są w sytuacjach istotnych dla przebiegu zdarzeń, kiedy to prowadzący
nie chce ingerować w ów przebieg arbitralnie podejmowanymi decyzjami.
Moduł - kupiony lub przygotowany przez prowadzącego materiał, używany do prowadzenia sesji. Przeważnie zawiera opis części świata przedstawionego wykorzystywanej podczas przygód, opis i statystyki zamieszkujących go istot, mechanizmy wpływające na jego dynamikę, jak również zestaw narzędzi do prowadzenia sesji. Moduł zaprojektowany w celu rozgrywania przygód w piaskownicy nie oznacza, że taki właśnie będzie styl prowadzonych w oparciu o niego sesji.
Moduł - kupiony lub przygotowany przez prowadzącego materiał, używany do prowadzenia sesji. Przeważnie zawiera opis części świata przedstawionego wykorzystywanej podczas przygód, opis i statystyki zamieszkujących go istot, mechanizmy wpływające na jego dynamikę, jak również zestaw narzędzi do prowadzenia sesji. Moduł zaprojektowany w celu rozgrywania przygód w piaskownicy nie oznacza, że taki właśnie będzie styl prowadzonych w oparciu o niego sesji.
OSR
- skrót od ang. 'Old School Renaissance', oznaczającego modę, nurt czy
też hasło marketingowe związane z powrotem zainteresowania wobec
najstarszych gier fabularnych i tworzeniem/ sprzedawaniem na tej bazie
zupełnie nowych produktów.
Otwarty świat - środowisko gry pozbawione sztucznych barier, w którym postacie prowadzone przez graczy mogą swobodnie przemieszczać się i eksplorować dowolnie wybrane przez siebie miejsca.
Punkt światła (z ang. Point of Light, w skrócie PoL) - naniesiony na mapę przyczółek cywilizacji, otoczony dzikim, niebezpiecznym i niezbadanym terenem.
Quasi-sandbox - sposób rozgrywania sesji, w którym prowadzący korzysta z typowego zestawu sandboxowych narzędzi, ale w znaczący sposób wpływa na przebieg tworzonej fabuły, np. samemu określając cel, linię fabularną (główny wątek) lub ograniczając rodzaj działań możliwych do wykonywania w świecie gry.
Punkt światła (z ang. Point of Light, w skrócie PoL) - naniesiony na mapę przyczółek cywilizacji, otoczony dzikim, niebezpiecznym i niezbadanym terenem.
Quasi-sandbox - sposób rozgrywania sesji, w którym prowadzący korzysta z typowego zestawu sandboxowych narzędzi, ale w znaczący sposób wpływa na przebieg tworzonej fabuły, np. samemu określając cel, linię fabularną (główny wątek) lub ograniczając rodzaj działań możliwych do wykonywania w świecie gry.
Referee - zob. sędzia
Retrogaming
- idea, za którą stoi chęć powrotu do pierwotnej (historycznej) energii
i stylu rozgrywania sesji RPG. Bazuje na rekonstrukcji, budowanej w
oparciu o zachowane gry, materiały do nich oraz wspominki i pamiętniki
uczestników ówczesnych rozgrywek. Retrogamerzy zainteresowani są przede
wszystkim grami z lat 70., w tym zwłaszcza najstarszymi systemami,
takimi jak Dungeons & Dragons (1974),Tunnels & Trolls
(1975) czy Metamorphosis Alpha (1976). Styl rozgrywki retrogamerów
często bardzo przypomina granie w piaskownicy, jako że u początków
funkcjonowania hobby nie prowadziło się sesji w oparciu o gotowe
(kupowane) moduły.
Rzut na reakcję
- losowe określanie nastawienia napotykanych istot i postaci
niezależnych. W rozgrywce sandboxowej stanowi jedno z najważniejszych i
najczęściej stosowanych narzędzi do improwizacji spotkań. W grze
bazującej na scenariuszach rzut na reakcję jest rzadko stosowany i traci
rację bytu.
Sandbox (jako styl gry) - model improwizowanej rozgrywki, podczas której gracze dowolnie ustalają cele i rodzaj aktywności, jakie podejmują ich postacie. Fabuła w s. powstaje w efekcie działań bohaterów graczy oraz często na bazie przypadkowo generowanych zdarzeń i sytuacji, nie zaś w wyniku realizowania z góry przyjętych założeń, podyktowanych przez scenariusz lub osobę sędziego.
Sandbox (jako wirtualny świat gry) -
plastyczne, realistyczne i interaktywne środowisko, w którym gracze mogą
dowolnie decydować o działaniach swoich postaci, będąc ograniczeni
jedynie "fizyką" i dynamiką świata przedstawionego, a nie wytycznymi
narzuconymi przez sędziego lub projektanta modułu.Sandbox (jako styl gry) - model improwizowanej rozgrywki, podczas której gracze dowolnie ustalają cele i rodzaj aktywności, jakie podejmują ich postacie. Fabuła w s. powstaje w efekcie działań bohaterów graczy oraz często na bazie przypadkowo generowanych zdarzeń i sytuacji, nie zaś w wyniku realizowania z góry przyjętych założeń, podyktowanych przez scenariusz lub osobę sędziego.
Sędzia (inaczej arbiter, z ang. Referee) - alternatywne wobec ‘mistrza gry’ określenie osoby prowadzącej rozgrywkę, stosowane dla podkreślenia jej bezstronności w pilnowaniu reguł gry oraz ograniczonego zaangażowania w moderowanie fabułą przygody.
Tabela abstraktów
- narzędzie wykorzystywane do losowego generowania sytuacji i zdarzeń,
pozwalające na twórcze improwizowanie scen, oparte o kilka losowych haseł.
Wędrowne potwory (ang. wandering monsters) - tabela typowych spotkań (nie muszą to być klasycznie rozumiane potwory), które mogą przydarzyć się postaciom graczy w określonych sytuacjach. Szansę na spotkanie z tabeli sprawdza się najczęściej raz razy na 1-2 tury eksploracji lub raz na dzień wędrówki. Stosowanie tabeli w.p. wprowadza czynnik chaosu na sesji, zwiększa stopień trudności przygody i tworzy presję czasu.
Dziękuję Pan Oel :)
OdpowiedzUsuńDo usług, Panie Kuglarz :)
UsuńMsz. Wywaliłbym ze słowniczka hexcrawl, quasi-sandbox i wandering monsters. A sb przydałaby się jedna, za to sensowna definicja. W tej chwili można w nie wpisać niemal wszystkie aktywności RPG.
OdpowiedzUsuńPrzemyślałem sprawę pod różnymi kątami. Mam zamiar faktycznie wyrzucić trzecią definicję (sbx jako zestaw narzędzi), bo bardzo mało osób tak to rozumie, a poprzez takie ujęcie zaciera nam się granica między tym, co jest modułem, a co sandboxem. Ja sam nigdy nie używałem tego słowa w takim rozumieniu.
UsuńTłumaczenie sandboxa jako miejsca (w świecie przedstawionym i w kontekście fabularnym) jest bardzo bliskie pierwotnemu znaczeniu słowa. Piję tu do ustaleń Adama i moich z poprzedniej notki. Mnie by taka definicja wystarczała, ale mnóstwo ludzi sandbox opisuje jako 'styl gry'. W mowie potocznej sam tak czasem piszę. Wolałbym, żeby to zostało, zwłaszcza, że wyjaśnienie tej kwestii ma sporą wartość informacyjną/dydaktyczną.
Zgadzam się, że moja definicja sandboxa jako stylu gry jest jednak zbyt szeroka. Pracuję nad tym.
W definicji quasi-sandboksa rozluźniłbym jeszcze kryteria i odrobinę przeredagował:
OdpowiedzUsuń"quasi-sandbox - sposób rozgrywania sesji, w którym prowadzący korzysta z typowego zestawu sandboxowych narzędzi, ale w znaczący sposób wpływa na przebieg tworzonej fabuły np. określając cel, linię fabularną (główny wątek) lub podpowiadając rodzaj działań możliwych do wykonywania w świecie gry."
Co do paru definicji słowa sandboks, zależnie od kontekstu, to podoba mi się takie podejście. Owszem można je połączyć w jedną definicję, ale tak jak jest teraz, wyraźniej są podkreślone te konteksty.
Dzięki Piotrze! Już poprawiłem. Co do drugiej kwestii odniosę się wieczorkiem, pod postem Mr T.
UsuńA zamiast quasi-sandbox nie brzmiałoby zgrabniej semi-sandbox? ;p
OdpowiedzUsuńPojęcie quasi-sandbox jest o tyle lepsze, że jest używane. Zdefiniował je Key w artykule "Problemy z sandboxem". O semi-sandboxie nie słyszałem na naszym podwórku. Używa się niekiedy określenia pseudo-sandbox, ale z kolei brzmi ono zbyt pejoratywnie. Sporo ludzi jednak tak gra (w tym ja ostatnio, jak się okazało).
UsuńTrochę odbiegne od tematu notki Czy ja u Was na blogu widziałem tabelkę k100 specjalnych cech potworów czy coś w tym stylu. Wiecie rzut kostką i wynik potwór ma k3 mutacje itp. Było to bardzo dobre narzędzie ale gdzieś mi umknęło.
OdpowiedzUsuńNie sądzę. U nas (tj. u mnie i u Oela) w zakładce Sandbox jest link do katalogu tabelek Konsumeterry. Tam masz dziesiątki różnych tabel k100. Facet szybciej płodzi taką tabelkę, niż ja wymyślam jedno hasło.
Usuń