środa, 29 czerwca 2016

Earthdawn - zdobywanie informacji

Witajcie!
Podczas rozgrywki prowadzonej w Earthdawnie dużą rolę niemal w każdej sesji odgrywa zdobywanie informacji. Wiedza o nazwie przedmiotu, lub np. o zwyczajach jakiejś osoby może dać graczom sporą przewagę. Zapewnia ją magia wątków. Z drugiej strony, bez poznania tajnika związanego z magicznym orężem, będzie on tylko zwykłym przedmiotem, bez dodatkowych właściwości. System mało konkretnie pomaga prowadzącemu, jak przełożyć to na praktykę. Jeśli nie stworzyć sobie jakichś zasad dodatkowych,  może się okazać, że większość sesji będzie polegała na ganianiu po lasach, w celu znalezienia, z którego to drzewa zostało zrobione drzewce włóczni +3, albo na bieganiu po archiwach i rozmowach z bibliotekarzami. Magia wątków jest bardzo ciekawym pomysłem, ale literalne trzymanie się wszystkich zasad z nią związanych może być nieco ograniczające, albo prowadzić do tego, że MG będzie unikał jak ognia dawania graczom nowych magicznych zabawek. 
Ażeby to trochę usprawnić i usystematyzować, stosuję u siebie kilka dodatkowych zasad, którymi się teraz z Wami podzielę. Ogólnie rzecz biorąc, jestem początkujący, jeśli idzie o Earthdawna. Podejrzewam, że część osób, która to czyta dawno wymyśliła coś lepszego - albo po prostu lepiej zrozumiała reguły gry. Nie wahajcie się komentować.



Wyszukiwanie informacji

Załóżmy, że postacie graczy zechcą zdobyć jakąś istotną dla siebie informację – poznać lokalizację zaginionego kaeru, zbadać historię legendarnej broni czy odkryć lekarstwo na chorobę. Wiedzę taką można pozyskać na dwa sposoby: rozmawiając z zorientowanymi w świecie osobami, bądź przeszukując dokumenty i książki. Działania te wymagają zdania testu Prowadzenia rozmowy (umiejętność oparta na CHA) lub Wyszukiwania informacji (opartej na PER)[1]. Trudność testu wynosi 7 i może być modyfikowana przez nastawienie rozmówcy albo stan zachowania księgi czy archiwum. Przykładowe stopnie trudności podano poniżej:

Rozmowa


Księga


Archiwum, biblioteka
wrogość
12

niekompletna
12

sterta ksiąg
12
niechęć
9

zniszczona
10

zachowana mała część
10
neutralność
7

uszkodzona
9

zdewastowane
9
życzliwość
5

słabo napisana
8

bałagan
8
przyjaźń
4

bez zarzutu
7

w dobrym stanie
7
uwielbienie
3

schludna, przejrzysta
5

starannie  utrzymane
5


Oczywiście, jeżeli zdobycie informacji będzie wymagało znajomości obcego języka, dodatkowo należy przetestować talent/umiejętność Czytanie/pisanie lub Znajomość języka, zgodnie z zasadami opisanymi w podręczniku. 

Zdany test nie gwarantuje, że dana osoba zna, a książka zawiera poszukiwaną wiedzę. Inaczej prowadziłoby to do sytuacji, że gracz dobrze rzucił kostkami i okazuje się, że w biblioteczce maga znalazł informację na temat nazwy jakiegoś buta uszytego na drugim końcu prowincji. Aby określić, jakiego rodzaju informacje udało się pozyskać, rzucam odpowiednią liczbą kostek, według tabeli po prawej stronie i odczytuję wynik w tabeli po lewej:

1
błędne dane

podróżny, karczmarz itp.
k6-1
2
wiedza lokalna (wylosuj plotkę)

mędrzec, Trubadur, uczony
k6
3
wiedza ogólna (wylosuj z tabeli)

prywatne archiwum, księga
k8
4
drobna wskazówka

specjalistyczna księga
k12
5
idź do Wyroczni/ uczonego/ księgi

uczony specjalista, mała biblioteka
2k6
6+
poszukiwana informacja

duża biblioteka
2k8


W przypadku wylosowania punktu 5, obowiązuje zasada, że książki, biblioteki i uczeni odsyłają do uczonych specjalistów lub ksiąg, natomiast pozostali rozmówcy mają zwyczaj kierować pytającego do Wyroczni. Lubię na każdym odwiedzanym przez graczy terenie mieć kogoś lub coś, co pełni rolę takowej Wyroczni. Jakiś mędrzec, złota brama, stara czakta itd.

Wyrocznia nie udziela błędnych informacji, ale podaje wiedzę w sposób niejasny. Z pewnością poznanie prawdy będzie wiązało się z jakąś przygodą.


Wiedza postaci graczy
 
Stosuję u siebie taką małą herezję, że w ogóle nie uznaję umiejętności związanych z wiedzą BG. Swobodnie można to zastąpić przez dobre odgrywanie postaci, uwzględniające jej historię i zdolności oraz przez rzuty na percepcję. Rzut jest wykonywany tylko w sytuacji, jeśli postać gracza faktycznie jest w stanie wiedzieć cokolwiek na dany temat. Trudność testu jest tu podobna, jak w przypadku opisanego na stronie 133 podręcznika Wyszukiwania informacji, to jest:


Rodzaj informacji
Trudność testu
ogólna
5
szczegółowa
7
zagmatwane zagadnienie
9
niejasne/nieadekwatne pytanie
11

Zdanie testu oznacza, że BG przypomniał sobie informację związaną z daną kwestią. Pytanie, na ile to, co mu się przypomniało, okazało się pomocne:

Rzuć k6:
1
błędne informacje
2
BG rozważał już kiedyś podobną kwestię...
3
BG ma ogólną wiedzę na dany temat
4
niepełna informacja, wskazówka
5
BG wie, jak łatwo zdobyć daną informację
6
dokładna odpowiedź


Wszystkie te zasady razem mogą się wydawać nieco zagmatwane, ale u mnie to działa. Dajcie znać, co o tym myślicie.

 

[1] w oryginalnych zasadach do obu działań stosuje się umiejętność Zdobywanie informacji – ED s. 133.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz