wtorek, 9 października 2018

Mecyje Flakonu 2018

Oho, już w najbliższy weekend konwent Falkon! Czyli najważniejszy konwent miłośników fantastyki w całym dorzeczu Bystrzycy. Tegoroczny program prezentuje się nad wyraz okazale, zwłaszcza jeśli chodzi o blok RPG. Wystarczy tylko zerknąć na stronę imprezy!

Dwie atrakcje chciałbym wymienić w szczególności. Po pierwsze, warto zwrócić uwagę na panel wydawców, który będzie miał miejsce od godziny 18. do 19.50 w sobotę. Zgromadzą się na nim przedstawiciele zarówno Copernicus Corporation, Rebela, jak i Black Monk Games. Zapewne zdradzą jakieś szczegóły w kwestii nadchodzących polskich premier Warhammera 4, nowego Wiedźmina, Dungeons & Dragons 5 i Zewu Cthulhu 7. Moderatorem spotkania będzie Marcin Segit. Ten zaś może z kolei zdradzi coś na temat aktualnych planów wydawniczych k6 Trolli i tym samym przyćmi rewelacje pozostałych panelistów, kto wie?

Drugim wydarzeniem, który z pewnością zgromadzi rzesze fanów RPG, będzie cykliczne spotkanie pt. Porozmawiajmy o RPG, w niedzielę o 10. Dyskusja będzie dotyczyła wielu problemów (i nadziei) jakie aktualnie stoją przed tzw. fandomem. Każdy na pewno znajdzie tam coś, co go zdoła wkurzyć (dzisiaj się mówi "ztriggeruje"), więc nie będzie można narzekać na brak emocji i raczej nikt nie wyjdzie zawiedziony.

Nie reklamuję tych punktów programu całkiem bezinteresownie. Otóż akurat w tym czasie mam swoje własne wystąpienia, wobec których mam pewną tremę. :) W sobotę o 18. mam prelkę o łażeniu po dziczy w oldschoolu, a w niedzielę o 9. prowadzę sesję w Metamorphosis Alpha.

Poniżej wymieniam wydarzenia, w których chciałbym uczestniczyć. Czyli, jeśli ktoś nie będzie chciał mnie oglądać, to powinien unikać tych punktów jak ognia.


PIĄTEK

16.00 - prelka Jaxy o prowadzeniu przygód i kampanii na morzu

18.00 - prelekcja Sejiego o oldschoolowych RPG

20.00 - panel o prowadzeniu lochów (o tym dalej)

Wieczorem zaś będę próbował wbić się na sesję, pójdę na wino do pobliskiego parku (zapraszam), albo grzecznie udam się do domu gnieść ciasto na naleśniki. Jeszcze nie wiem.


SOBOTA

9.00 - prelka Lecha Górskiego o nowym 7th Sea

11.00 - panel o przygotowaniach do sesji

14.00 - panel o tym, jak zacząć grać/prowadzić sesje RPG

18.00 - moja prelka o zwiedzaniu hexów w oldschoolowych systemach

19.00 - wbijam się na trwający od godziny panel wydawców, przewracając niechcący krzesło w przejściu

Wieczorem j.w.


NIEDZIELA

9.00 - prowadzę sesję MmA w realiach XII-wiecznej Polski (o tym niżej)

...A potem może uda mi się załapać na jakąś sesję w Adventurers League?


*   *   *

Na koniec jeszcze pokrótce opowiem o wydarzeniach, w których będę występował jako tzw. "twórca programu". Zacznijmy od panelu o lochach.


A. Jak tworzyć lochy, żeby gracze nie zginęli z nudów?

Na tym panelu będę występował jako moderator. Bardzo się z tego cieszę, może się dowiem czegoś, co mnie rzeczywiście interesuje. Zaproszonymi uczestnikami panelu będą: Seji, Krzyś i Fedor. Zamierzam ich zagadnąć m.in.:
  • jak wprowadzają na swoich sesjach informacje, umożliwiające podejmowanie przez graczy kluczowych decyzji w trakcie sesji
  • jak przygotowują swoje plany podziemnych kompleksów
  • czy korzystają z gotowców
  • jakie mają sposoby na wprowadzenie presji czasu
  • jak tworzą interaktywne elementy otoczenia
  • jakie zachęty stosują, aby drużyna nie wahała się zapuścić w nieprzyjazne tunele
  • ...i kilka innych pytań, których na razie nie zdradzę.
Przewiduję też możliwość zadawania pytań od publiczności. 


B. Eksploracja dziczy w pierwszych grach RP

Godzinne wystąpienie będzie dotyczyło kwestii, jak stare gry z lat. 70 radziły sobie z podróżowaniem i eksploracją terenu poza lochem. Spróbuję wyjaśnić, czy ówczesne kampanie musiały wiać nudą, epatować dziwnością i losowością, albo czy nie były nastawione na eksterminację graczy. Oraz co takie granie na mapie heksagonalnej miało wspólnego ze współczesnymi określeniami, kojarzonymi z OSRem, jak sandbox i hexcrawl.
Ważniejszy jest dla mnie jednak temat, co owe lrciwe systemy mają do zaoferowania współczesnym graczom. Do czego mogą się przydać mistrzom gry? Czego w nich raczej nie znajdziemy? Jak się w nich poruszać? Od czego zacząć? Oczywiście, mowa będzie wyłącznie o trybie rozgrywki pt. Wilderness.


C. Nocni goście 

To nie będzie typowa sesja w Metamorphosis Alpha. Raczej crossover tej gry z planszówką Outdoor Survival, w dodatku w zmienionym settingu. Akcja będzie się rozgrywać w głębi Puszczy Sandomierskiej, w połowie XII w. Gracze będą prowadzić wysłanników księcia Henryka, mającymi za zadanie sprowadzić na dwór pewną istotną dla lokalnej polityki "księżniczkę". Przeszkadzać im w tym będą ciemności, nieznajomość terenu, warunki naturalne, brak wody i prowiantu oraz ataki dzikich zwierząt ...Zaraz, zaraz, czy to są na pewno zwierzęta??

13 komentarzy:

  1. opowiesz, jak poszła sesja. :) A zagadnieniami z panelu żeś mnie nieźle nastraszył...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sesja na pewno będzie udana. :) Zdecydowałem się na tryb Outdoor Survival przewidując, że nikt o tej porze na sesję nie przyjdzie. Dzięki temu, nie będę się nudził w rozgrywce solo. Ale i tak pewnie przyczłapię o 10 na Wasze "Porozmawiajmy..."

      Co do pytań... Przy którymś mogę przecież udać, że Cię niechcący pominąłem. ;) (Spokojnie, nikt się nie dowie.) Które Cię tak niepokoi? :)

      Usuń
    2. W sumie to większość, ale zawsze można się pokłócić o PMM dla odwrócenia uwagi. ;)

      Strasznie żałuję, że mi się panel nakłada z prelką o heksach. Zrób powtórkę na zjAvie.

      Usuń
    3. W razie czego mam w odwodzie pytanie "czy podziemia muszą mieć fabułę?". Tak że bez obaw. ;)

      Usuń
    4. O, to jest świetne pytanie. :>

      Usuń
    5. Może jeszcze popytam Was o strukturę lochu. To też jest ciekawa kwestia.
      Z tym akurat nie powinieneś mieć problemu, bo pamiętając sesje u Ciebie, miałeś to za każdym razem sensownie przemyślane. Hmm?

      Usuń
  2. Po tym Twoim wpisie zaczynam żałować, że nie będzie mnie w tym roku na Falkonie. Bardzo fajne punkty. Chętnie poznałbym odpowiedzi panelistów na te pytania o prowadzenie lochów. No i zagrałbym w Twojej sesji. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też żałuję, że Cię nie będzie. Mam nadzieję, że się kiedyś skusisz na przyjazd do Lublina. Natomiast sesję w MA/OS - jeśli okaże się ciekawa - kiedyś pewnie gdzieś powtórzę. Tylko nie wiem, czy nie powinienem z nią iść raczej na blok planszówkowy ;)

      Usuń
  3. "Ten zaś może z kolei zdradzi coś na temat aktualnych planów wydawniczych k6 Trolli i tym samym przyćmi rewelacje pozostałych panelistów, kto wie?"

    Czyżby jednak Traveller?

    Bardzo żałuje, że mnie nie będzie, bawcie się ładnie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak będzie cokolwiek, to się pierwszy o tym dowiesz. ;)

      Usuń
    2. Traveller albo śmierć!
      (...albo Runequest). Co prawda Seji jeszcze chyba nie wie, że wydają Travka, ale mam nadzieję, że będę mu miał okazję o tym powiedzieć. ;)

      A tak serio, jaramy się, że wyjdzie u nas kolejna (czwarta już z kolei) edycja D&D, trzecia Warhammera FRP i trzecia i pół Zewu Cthulhu, a nie mamy ani jednego Travellera. Wstyd i hańba.

      Usuń
    3. W kosmosie nikt nie usłyszy, jak wołasz, że nikt nie gra w SF. ;)

      Usuń