sobota, 10 września 2016

Nowe wzory kart



Witajcie!
Podzielę się z Wami nowym pomysłem na wzór Kart Zdarzeń, przeznaczonych do sandboxa. Mam jeszcze w tym względzie kilka wątpliwości. Testy trwają i sprawa jest ciągle otwarta. Po cichu liczę też, że może ktoś z Czytelników zechce mi coś doradzić, bowiem co do kilku kwestii nie jestem jeszcze całkiem zdecydowany. Do tych moich wątpliwości jeszcze wrócimy, w dalszej części tekstu.

Najpierw kilka słów, co to te karty i do czego są mi potrzebne. Ostatnio stosuję nieco zmodyfikowany system losowania wydarzeń, w stosunku do przedstawionego wcześniej. Kostki dwunastościenne poszły generalnie w odstawkę. Teraz na każdym heksie rzucam k6. Przy "szóstce" sprawdzam temat zdarzenia w tabeli przygotowanej do konkretnego obszaru (jak choćby Las Przedsionek) lub ciągnę kartę Zdarzenie. To ostatnie ma miejsce zwykle wtedy, gdy nie mam danego terenu rozpisanego dokładniej. Czyli ciągle dość często. Aktualnie projektuję karty tak, żeby były dość ogólne oraz nadawały się do wielokrotnego wykorzystania i do różnych rodzajów terenu. Nie chce mi się przygotowywać już oddzielnych pakietów dla gór, lasów, bagien itd.

Przejdźmy zatem do ostatniej modyfikacji. Dotyczy ona tyłu karty. Pomysł polega na tym, że obok tytułu (Zdarzenie), naniosłem ikonki, przypominające mi o różnych aspektach rozgrywki, do których wcześniej używałem kostek. Np. obrazek "brak wody" oznacza lokację, gdzie nie ma wody pitnej. (Sytuacja braku wody obowiązuję odtąd aż do momentu, jak spadnie deszcz, lub drużyna natrafi na rzekę lub inny akwen.) Wcześniej miałem taką ikonkę naniesioną na jedną ze ścianek kostki dwunastościennej, a że już jej nie używam, miałem wątpliwości, jak pamiętać o tej ważnej kwestii.

Nowy system działa w ten sposób, że w momencie odkrywania Karty Zdarzeń, czytam jej treść, a dodatkowo, z karty leżącej na wierzchu zakrytej talii, odczytuję daną ikonkę.

Jak przetrwać (sesję) w dziczy
Poniżej zamieszczam ikonki, z których korzystam. Pasują do konwencji eksploracji dziczy i zmagań z przeciwnościami natury. Cała tylna strona szablonu znajduje się tutaj.




Weźmy jakiś przykład. Z karty losuję zdarzenie "Polana ziół". Bohaterowie graczy mogą poświęcić 2 punkty ruchu na zbiory pewnej leczniczej roślinki. W międzyczasie jednak, ikonka z wierzchu następnej karty przypomniała mi, że trzeba sprawdzić, czy nie zmieniła się pogoda. Podczas, gdy poświęciliście się bezgranicznie zbieraniu ziół, nie zauważyliście, że niebo zasnuły grube chmury. Niechybnie zaraz zacznie padać. A może będzie to znaczek "test nawigacji"? Podczas odkrywania kolejnych skupisk gumijagód nie zauważyliście, że zagłębiacie się coraz bardziej w las. Niech każdy przetestuje Nawigację, bądź gołą cechę Percepcja. 

Losowanie rodzaju terenu
System sprawdza się nieźle, niedawno postanowiłem go poeksploatować nieco szerzej. Jako, że część obszaru, po którym wędruję BG jest zupełnie nieopisana, jeśli chodzi o rodzaj terenu, postanowiłem również przenieść na karty znaczki wskazujące na zmianę krajobrazu. Odchodzi mi wtedy cały jeden rzut kostką na heks.


Taki tył karty wygląda wówczas w ten sposób. Trochę dużo tych informacji, nie? Sam nie wiem... Można takie karty drukować oddzielnie. Osobny szablon na rodzaj terenu znajduje się tutaj. Jeszcze się nie zdecydowałem do końca, na ile odważę się łączyć ikonki z różnych kategorii.


No dobrze, powiecie, ale sandbox to nie tylko bieganie po krzakach, prawda? Rozgrywka może przebiegać w różnych konwencjach: handel, polityka, zarządzanie domeną, przyjmowanie zleceń na "rozwiązywanie problemów" itd. Swoje karty zaprojektowałem zatem od razu tak, że jak zmieni nam się zakres zainteresowań i przestaniemy szukać grzybów po lesie, będę mógł drukować nowe karty, już z innymi znaczkami. Na razie mam przygotowane ikonki dla następujących konwencji:





Handel
A oto ikonki przygotowane na wypadek, gdyby ekipa zabrała się poważniej za sprawy kupieckie.



Można by tego wymyślać dużo, ale nie wiem, czy nadążyłbym za wszystkimi zmianami w cenach itd., gdyby tego rodzaju karty zdarzały się częściej. Zobaczymy, mam czas do namysłu. Na razie wydrukuję kilka takich pakietów i wtasuję do pozostałych kart. Sprawdzę, czy nie wiąże się z tym zbyt dużo roboty.

Polityka i rozwój
Kolejna porcja ikonek dotyczy jeszcze poważniejszych spraw. Jak już drużyna na dobre wmiesza się w sprawy wielkiej polityki, karty z ikonkami zagwarantują nam, że świat będzie żywy i podlegający zmianom. Planuję wówczas z czasem zastępować karty "survivalowe" przez "polityczne". Szablon jest już gotowy i znajduje się w tym pliku, a wyjaśnienie poszczególnych ikonek przedstawiam poniżej:





Jak widzicie, wciąż mam miejsce na dwie inne kategorie ikonek. Jeszcze nie wiem, co to będzie. Może coś mi podpowiecie? Na razie mam następujące pomysły:

Zarządzanie zasobami
Tak jak w klasycznych lochotłukach największa frajda wiąże się z gospodarowaniem źródłami światła, tak w dziczy tego odpowiednikiem może być amunicja. Strzały są niemal niezbędne, jak trzeba sobie samemu szukać białka w lesie, a przecież zrobienie takiej strzały to kupa roboty. Gdybym miał bardziej uszczegółowić ten aspekt, pomyślałbym o takich ikonkach, jak "pióra", "żywica", "trzciny" itp.

Zarządzanie domeną
Gracze coraz częściej przebąkują mi o zakładaniu wioski. Okey, muszę tylko wymyślić jakąś adekwatną mechanikę, żeby cały czas coś się w kontekście takiej wioski działo. Pojawiło się zagrożenia w okolicy - np. atakują bestie z lasu. Brakuje jakiegoś kluczowego surowca. Chłopi się buntują z powodu zbyt wysokich podatków. Wiecie, o co chodzi. To wszystko dawno już było w grach komputerowych, a możliwe, że również w RPG ;)

Opisy scen
Poważnie myślę nad naniesieniem na karty ikonek z symbolami wskazującymi na obraz, dźwięk czy zapach. Ma to służyć inspiracji w improwizowanych opisach scen. Do tej pory w takich sytuacjach korzystałem ze specjalnych kostek (omawiałem je we wcześniejszym tekście), ale za dużo już mam tych kości i te rzadziej używane ulegają stopniowo zapomnieniu.

Porządki po apokalipsie
Nie wiem jeszcze, czy będę potrzebował specjalnych narzędzi do tego aspektu gry. Nie jest on wcale błahy, nie w tym rzecz. Wiadomo - jak to w heroic fantasy - BG od czasu do czasu muszą powiedźminić. W tym wypadku, jeśli zdecydowałbym się na system ikonek na kartach zdarzeń, to byłyby to głównie różne "respawny", ataki na wioski, migracje stworów itp. Czyli, generalnie rzecz biorąc, podobnie jak w przypadku Handlu i Polityki, chodziłoby o wydarzenia rozgrywające się gdzieś w tle, zwykle poza wiedzą graczy. Taki zegarek mistrza gry.


A może Wam coś przyszło do głowy? Mam zamiar wkrótce powrzucać kilka przykładowych stron wypełnionych Kart Zdarzeń. Chciałbym mieć już wtedy ustalony ich wygląd. A może uważacie, że to w ogóle niepotrzebna komplikacja i są o wiele lepsze sposoby? Czekam zatem na odzew, a tymczasem zabieram się za dalsze testy.

Serwus!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz