czwartek, 25 sierpnia 2016

Generator plotek

Dzisiaj wrzucam prosty generator plotek do sandboxa w Earthdawnie. Może się komuś przyda, może kogoś zainspiruje. Używam go u siebie; co prawda niezbyt często, ale do tej pory sprawdzał się dobrze. W celu przystosowania tabelki do innych systemów, wystarczy podmienić słowa takie jak Pogrom, Kaer, Horror na jakieś inne i będzie działało.

Ażeby z niego skorzystać, zwykle losowo określam, z których kolumn będę generował hasła. Można też sobie rzecz jasna wybrać słupki według uznania, albo później losować kolejne, celem wyjaśnienia sytuacji.

Rzuć k10:
1 I+II (+V)
2I+II+III (+V)
3II+III (+V)
4 II+III+IV (+V)
5 II+III+IV+I (+V)
6 III+IV (+V)
7 III+IV+I (+V)
8 III+IV+III (+V)
9 I+III+IV (+V)
10 I+IV (+V)


Kolumna V, określająca lokalizację przedmiotu rozmowy, jest przeważnie potrzebna, ale nie zawsze trzeba ją losować od razu. Jeśli z logiki zdania nie wynika konieczność doprecyzowania odpowiedzi na to pytanie, można to zrobić później, jeżeli gracze zaczną dociekać.

Przejdźmy do właściwej tabeli:


k20
I – Temat
II – Zdarzenie
III – Kto?
IV - Co zrobił?
V – Gdzie?
1
Kaer
Przybycie
Bohater
Pokonał
Tutaj
2
Osada
Śmierć
Horror
Uciekł
Tutaj
3
Szlak/karczma
Splugawienie
Potwór
Źle wygląda
Tutaj
4
Ruiny
Jarmark
Przywódca
Powiedział
Po sąsiedzku
5
Państwo
Zatrudnienie
Sąsiad
Umarł
W najbliższej okolicy
6
Frakcja
Zaciąg
Towarzysz
Zabił
Najbliższa znana osada
7
Pogrom
Konfrontacja
Wróg
Odszedł
Najbliższe znane miasto
8
Żywność
Choroba
Pasja
Wrócił
Najbliższe znane ruiny
9
Surowce
Odkrycie
Wędrowiec
Znalazł
W dół rzeki
10
Magia
Zniknięcie
Czarodziej
Przestrzegł
Najbliższy nieznany teren
11
Dzicz
Bohaterski czyn
Lider frakcji
Wtargnął
Dalej wzdłuż szlaku
12
Skarb
Manipulacje
Jeden z BG
Ukradł
Blisko (k6 heksów)
13
Legenda
Odejście
Wojsko
Ukrył
Dzień drogi
14
Zagrożenie
Obrzędy
Znajomy
Oszalał
2 dni drogi
15
Śledztwo
Katastrofa
Wyrocznia
Osiągnął cel
Daleko (3k10 heksów)
16
Nagroda
Starcie
Zwierzęta
Oszukał
Za górami
17
Wojna
Wygnanie
Głosiciel
Zniszczył
Na innym obszarze
18
Polityka/spiski
Spotkanie
Ród
Odrodził się
W ostępach
19
Nowy świat
Powrót
Dzieci
Zmienił się
Pod naszymi nogami
20
Tajemnica
Zagadkowe
Nie wiadomo
Dowiedział się
Nie wiadomo gdzie



Weźmy kilka przykładów.

1. Pierwszy rzut, 9, wskazuje na kolumny I, III i IV. Dalej rzucamy 3xk20: 8+2+7. Odczytujemy hasła: Żywność, Horror, Odszedł. Sprawdźmy od razu kolumnę V. K20: 13 - dzień drogi... Przydałoby się jeszcze znać kierunek. K6: 4 - południowy-zachód. Odkąd odkryto, że horrory odeszły z Czarnego Lasu, położonego dzień drogi od wsi na SW, chłopi mogli wreszcie zacząć uprawiać położone w tamtej okolicy pola. Jest szansa, że w przyszłym roku nie będziemy znowu głodować.

2. K10: 5 - kolumny II, III, IV i I. Pierwsza kolumna znalazła się tym razem na końcu, ażeby można było jej użyć do odpowiedzi "dlaczego" coś się stało. Zobaczmy. 4xk20: 8, 9, 5, 17 - Choroba, Wędrowiec, Umarł, Żywność. Jeszcze kolumna V: k20: 14 - 2 dni drogi. Niedawno gościliśmy przybysza, który twierdził, że szukał naszej osady od dwóch dni. Dotarł wygłodzony i kompletnie wyczerpany. Kiedy go nakarmiliśmy, zmarł. Może przyjął zbyt dużo pokarmu na raz.

3. K10: 1 - kolumny I+II+V. Tym razem rzucę wszystko od razu. 3k20: 3+10+17 - Szlak/karczma, Zniknięcie, Na innym obszarze. Wysłaliśmy zwiadowców. Stary gościniec zaznaczony na mapach sprzed Pogromu, który wiódł przez góry na zachód, nie istnieje. Trzeba będzie znaleźć śmiałków, którzy wytyczą go na nowo.

Jakby ktoś chciał się chwilę pobawić z kostkami, zachęcam do dzielenia się swoimi opowiastkami w komentarzach.

Zatem - do zobaczenia na szlaku. Cześć!

6 komentarzy:

  1. Świetny tekst. Lubię tabele mające w nagłówku pytania. Przy okazji podrzucę mój sposób konstrukcji tabeli: tworzę dwadzieścia grup po sześć przypadkowych słów. Rzut k20 daje mi numer zbioru, a k6 określa który element liczony od lewej strony mam wybrać. Unikam przy tym wyrazów które są charakterystyczne dla danego systemu, bardziej licząc na pożywne dla wyobraźni zaskoczenie słowem pozornie niepasującym.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki! :) A tak przy okazji, coś byś kiedyś podrzucił na Martwego Mutka. Tabelki, generatory, te sprawy. Wysłuchiwanie Twojej ostatniej sandboxowej audycji bardzo mnie zaintrygowało: jak to wygląda u Ciebie od kuchni, że to tak ładnie i płynnie idzie przy mikrofonie. Trochę o tym pisałeś w komentarzach na Inspiracjach, ale bardzo ogólnie.

      Co do tabel, mam nieco inne podejście. Po pierwsze, lubię mieć czytelny układ podzbiorów (kolumn). Łatwiej mi wtedy coś wybrać bez losowania, zależnie od potrzeb i postawionego pytania. Wadą tu jest skończona i powtarzająca się liczba schematów. Ale o czym mówimy? - ile by trzeba było grać, żeby taka tabelka przestała być owocna?
      Po drugie, nie lubię zbytniego misz-maszu, bo się w tym gubię. Nie przepadam też za zbyt dużą ogólnikowością, albo abstrakcją. Wymaga to ode mnie na sesji za dużego wysiłku intelektualnego, a ja nie lubię wysiłku :) Każde hasło, które wpisuję do tabeli jakoś sobie wyobrażam. Zastanawiam się po co i dlaczego akurat to. Ograniczam się do określonych konwencji i wolę odkrywać w nich nowe wątki, których wcześniej nie zaplanowałem, niż mieszać same konwencje. Lubię wyraziste klimaty, chyba o to chodzi.

      Pozdrawiam!

      Usuń
  2. Super.

    Ja takie rzeczy trzymam modułowo. To znaczy, że czasowniki, przymiotniki i stworzenia znajdują się w osobnych tabelach, dzięki czemu mogę sobie wyturlać dowolną rzecz.

    Tak się jednak składa, że na losowanie plotek nigdy nie wpadłem, bo mam wystarczająco pracy z sianiu informacji o rzeczywistych questach. W przyszłości jednak na pewno wykorzystam Twoją tabelę.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. No, jak grasz bez questów - u mnie odgrywają marginalną rolę - to plotki stają się dość istotne. Te generowane losowo są szczególnie fajne i cenne, chociaż wcześniej tabelkę warto sobie przećwiczyć. Ale to sam pewnie wiesz.

    OdpowiedzUsuń
  4. @ Oel
    Rzeczywiście, mam pewne doświadczenie z wstępnym definiowaniem poszczególnych elementów zawartych w tabelach i zgadzam się, że dzięki temu można odciążyć i tak mocno eksploatowane zasoby mózgowe :D Co do nagrywanych sesji: ja nigdy do końca nie jestem zadowolony z ich przebiegu i zawsze staram się wyszukać fragmenty które można by było poprowadzić lepiej. Lubię improwizować i podoba mi się, że losowe elementy puszczają rozgrywkę w kierunki o których ani ja ani gracze byśmy nie pomyśleli. Dodatkowo między poszczególnymi sesjami losuję parę zagadnień, które potencjalnie mogą się pojawić, jeśli przebieg sesji będzie temu sprzyjał. Od czasu do czasu zdarza mi się grać solowe krótkie sesje, gdzie element losowy i jego interpretacja są niezwykle istotne. Ot, taki trening żebym nie wyszedł z formy, kiedy nie mogę sobie pozwolić na klasyczną sesyjkę. Moi gracze narzekają potem że bez przerwy kładę nacisk na ten los, ale kto raz tego zasmakował, ten nie może się uwolnić.
    @ Tomasz S: Ciekawe tabelarskie rozwiązanie. Prawda jest taka, że od przybytku głowa nie boli, i zawsze warto mieć na podorędziu mnóstwo przeróżnej konstrukcji tabel, żeby mieć z czego wybierać i co zmieniać między rozgrywkami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fakt, przećwiczenie na sucho, nawet w postaci sesji solo, zawsze dobrze robi. Też tak czasem robię, jeśli mam czas. Zwłaszcza, jak nagromadzi mi się sporo nowych tabelek, albo jak zmienię formułę.
      Improwizacja poszła Ci płynnie (takie miałem wrażenie, jak tego słuchałem), nie ma co gadać. Natomiast gracze mogli mieć przesyt, bo niepotrzebnie to całe losowanie tak podkreślałeś. Sam się na tym przyłapuję, że zbytnio tłumaczę na sesji, skąd się dane wydarzenie wzięło. Graczy nie interesuje kuchnia i czy ty się dobrze bawisz. Taka smutna prawda :)

      Usuń