Witajcie!

Ażeby to trochę usprawnić i usystematyzować, stosuję u siebie kilka dodatkowych zasad, którymi się teraz z Wami podzielę. Ogólnie rzecz biorąc, jestem początkujący, jeśli idzie o Earthdawna. Podejrzewam, że część osób, która to czyta dawno wymyśliła coś lepszego - albo po prostu lepiej zrozumiała reguły gry. Nie wahajcie się komentować.
Wyszukiwanie informacji
Załóżmy, że postacie graczy zechcą zdobyć
jakąś istotną dla siebie informację – poznać lokalizację zaginionego kaeru,
zbadać historię legendarnej broni czy odkryć lekarstwo na chorobę. Wiedzę taką
można pozyskać na dwa sposoby: rozmawiając z zorientowanymi w świecie
osobami, bądź przeszukując dokumenty i książki. Działania te wymagają zdania
testu Prowadzenia rozmowy (umiejętność oparta na CHA) lub Wyszukiwania
informacji (opartej na PER)[1].
Trudność testu wynosi 7 i może być modyfikowana przez nastawienie
rozmówcy albo stan zachowania księgi czy archiwum. Przykładowe stopnie trudności
podano poniżej:
Rozmowa
|
Księga
|
Archiwum, biblioteka
|
|||||
wrogość
|
12
|
niekompletna
|
12
|
sterta ksiąg
|
12
|
||
niechęć
|
9
|
zniszczona
|
10
|
zachowana mała część
|
10
|
||
neutralność
|
7
|
uszkodzona
|
9
|
zdewastowane
|
9
|
||
życzliwość
|
5
|
słabo napisana
|
8
|
bałagan
|
8
|
||
przyjaźń
|
4
|
bez zarzutu
|
7
|
w dobrym stanie
|
7
|
||
uwielbienie
|
3
|
schludna, przejrzysta
|
5
|
starannie utrzymane
|
5
|
Oczywiście, jeżeli zdobycie informacji będzie wymagało
znajomości obcego języka, dodatkowo należy przetestować talent/umiejętność Czytanie/pisanie
lub Znajomość języka, zgodnie z zasadami opisanymi w podręczniku.
Zdany test nie gwarantuje, że dana osoba zna, a
książka zawiera poszukiwaną wiedzę. Inaczej prowadziłoby to do sytuacji, że gracz dobrze rzucił kostkami i okazuje się, że w biblioteczce maga znalazł informację na temat nazwy jakiegoś buta uszytego na drugim końcu prowincji. Aby określić, jakiego rodzaju informacje
udało się pozyskać, rzucam odpowiednią liczbą kostek, według tabeli po
prawej stronie i odczytuję wynik w tabeli po lewej:
1
|
błędne dane
|
podróżny, karczmarz itp.
|
k6-1
|
|
2
|
wiedza lokalna (wylosuj
plotkę)
|
mędrzec, Trubadur, uczony
|
k6
|
|
3
|
wiedza ogólna (wylosuj z
tabeli)
|
prywatne archiwum, księga
|
k8
|
|
4
|
drobna wskazówka
|
specjalistyczna księga
|
k12
|
|
5
|
idź do Wyroczni/ uczonego/
księgi
|
uczony specjalista, mała
biblioteka
|
2k6
|
|
6+
|
poszukiwana informacja
|
duża biblioteka
|
2k8
|
W przypadku wylosowania punktu 5, obowiązuje zasada,
że książki, biblioteki i uczeni odsyłają do uczonych specjalistów lub ksiąg,
natomiast pozostali rozmówcy mają zwyczaj kierować pytającego do Wyroczni. Lubię na każdym odwiedzanym przez graczy terenie mieć kogoś lub coś, co pełni rolę takowej Wyroczni. Jakiś mędrzec, złota brama, stara czakta itd.
Wyrocznia nie udziela błędnych informacji, ale
podaje wiedzę w sposób niejasny. Z pewnością poznanie prawdy będzie
wiązało się z jakąś przygodą.
Wiedza postaci graczy
Stosuję u siebie taką małą herezję, że w ogóle nie uznaję umiejętności związanych z wiedzą BG. Swobodnie można to zastąpić przez dobre odgrywanie postaci,
uwzględniające jej historię i zdolności oraz przez rzuty na percepcję. Rzut jest
wykonywany tylko w sytuacji, jeśli postać gracza faktycznie jest w stanie
wiedzieć cokolwiek na dany temat. Trudność testu jest tu podobna, jak w
przypadku opisanego na stronie 133 podręcznika Wyszukiwania informacji, to jest:
Rodzaj informacji
|
Trudność
testu
|
ogólna
|
5
|
szczegółowa
|
7
|
zagmatwane zagadnienie
|
9
|
niejasne/nieadekwatne
pytanie
|
11
|
Zdanie testu oznacza, że BG przypomniał sobie
informację związaną z daną kwestią. Pytanie, na ile to, co mu się przypomniało, okazało się pomocne:
Rzuć k6:
1
|
błędne informacje
|
2
|
BG rozważał już kiedyś
podobną kwestię...
|
3
|
BG ma ogólną wiedzę na
dany temat
|
4
|
niepełna informacja, wskazówka
|
5
|
BG wie, jak łatwo zdobyć
daną informację
|
6
|
dokładna odpowiedź
|
[1] w oryginalnych zasadach do obu działań
stosuje się umiejętność Zdobywanie informacji – ED s. 133.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz