Strony

Sandbox

Sandbox (piaskownica) oznacza granie w otwartym świecie, bez narzuconych ram fabularnych. Wcielający się w swoje role gracze sami decydują, co i kiedy zrobią, a także jaki przebieg będzie miała ich opowieść. Mistrz Gry (tu mówimy raczej "Arbiter") obsługuje świat przedstawiony, bohaterów i kości, ale nie ma żadnych obowiązków, jeśli chodzi o fabułę - co najwyżej ją zapisuje. Termin "sandbox" jest względnie nowy i wziął się z gier komputerowych (takich, jak np. Mount&Blade), ale styl grania powstał u samych początków istnienia gier fabularnych.

W tym miejscu będę zbierał i porządkował artykuły i materiały powiązane z tematem grania w "piaskownicy". Na końcu zamieszczam listę linków ze wszech miar godnych kliknięcia.


Artykuły

Typowa sesja - sesja widziana od kuchni, oczami Sędziego. W dużym skrócie. Gramy w Earthdawna.
Problem ze słowem sandbox - definicja, jej geneza i zakres pojęciowy terminu piaskownica
Tkanie opowieści - trzy kwestie. 1. Jak przy pomocy prostych haseł projektuję tło dla rozgrywki, dzięki czemu łatwiej mi pilnować, aby świat "reagował" na działania bohaterów. 2. Jak tworzę zdarzenia losowe i jaki to ma wpływ na powstawanie fabuły. 3. Jak interpretuję wylosowane zdarzenia, żeby pasowały do narracji graczy, ale żeby się z tego nie zrobiła moja własna opowieść.
Spotkania losowe -  losowanie zdarzeń za pomocą kart i tabel, wady i zalety.
Losowanie pogody -  opisuję dwie metody, jakie opracowałem na własne potrzeby.
Szczury w murach - projektowanie małego modułu do sandboxa krok po kroku.
Wszechwiedząca kaósemka - nowa Kość Wyroczni na stole. Wraz z instrukcją obsługi.


Pliki

Matryce heksagonalne (szer. pola = 5 km)
Hex - plansza heksagonalna do zaznaczania na bieżąco trasy pokonywanej przez drużynę. Szerokość 50 km.
Hex 1:500 000 - nowsza matryca, w mniejszej skali. Zaznaczono dla ułatwienia zasięg widoczności.
Megahex - "atlas" hexów, gdzie umieszczam tylko najważniejsze lokacje (Punkty Światła). Pomocny przy projektowaniu terenu działań. Szerokość 250 km.
Megahex 1:500 000 - to samo, tylko w większej skali, z podziałem na arkusze. Wymaga trochę zabawy w wycinanie i sklejanie kartek. Broszurka przeznaczona dla prowadzącego.
Papier innoświatowy - do szkicowania podziemi i sytuacji taktycznych w czasie sesji.

Karty i formularze (Earthdawn)
Kalendarium wyprawy - tabelka do notatek, uzupełniana na bieżąco podczas sesji. 
Szablon do  projektowania wydarzeń dziejących się w tle kampanii.
Formatka do tabeli zdarzeń. Przygotowuję ją osobno dla poszczególnych typów terenu na danym obszarze (megaheksie).
Karty zdarzeń - prosty niewypełniony szablon do tworzenia losowych zdarzeń, tym razem na kartach (Zdarzenie, Miasto, Dobra). Do wydrukowania i zapełnienia tekstem.
Naklejki na mapę - pomoc dla graczy. Przedstawiają typowe punkty na mapie.
Karta wątków - tabelka do notowania na sesji. Warto mieć pod ręką.

Generatory
Tabele cz. I - do generowania osad, kaerów, miast oraz ich walorów gospodarczych. Przygotowane do Earthdawna, ale bez problemu można ich użyć do innych gier.
Generator BNów -   tabelki do losowania bohaterów niezależnych. Część z nich jest przygotowana specjalnie do Earthdawna, pozostałe są bardziej uniwersalne.
Generator plotek - do tworzenia na szybko, w czasie sesji.

Publikacje w pdf-ach
Barsawia 1420TH. System zasad do grania w piaskownicy w Earthdawnie.
Kaer Gawra i Jaskinia Ogrów - mini moduł z niewielkim lochem oraz przykładami wypełnionych kart miejscowości, BNów, Stworów i Zdarzeń. 


Linki

Lisia Nora -  świetny moduł Sylwania, autorstwa Smartfoxa. Jak widać, w Warhammerze też jest możliwy sandbox.
BohoMaze - takoż moduł do warhammerowego sandboxa, przygotowany przez Bohomaza. Dużo inspiracji i doskonałych tabelek, gotowych do użycia. Używam bardzo obficie.
Zwój ze Skelos - moduł do Pathfindera  opracowany przez Paladyna, z oryginalnym systemem eksploracji (linki do tabelek padły - otworzycie je bezpośrednio tu: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MtgvN766XOyR2xhufZUCtKto25I4XhRzxAAi11WrVMg/edit?usp=sharing).
Alex Shroeder - 1 i 2 - prosta procedura wędrówki w dziczy, dobre wprowadzenie do haxcrawla.
Ars Ludi - porady dotyczące prowadzenia kampanii "typu West Marches".
The Alexandrian - poradnik dotyczący rozgrywki typu "hexcrawl".
Dave's Mapper -  narzędzie do tworzenia eleganckich planów podziemi.
Donjon -  przydatny generator do określania liczebności i profesji ludności w miastach i królestwach "typu średniowiecznego".
Hack&Slash - zbiór odnośników do przykładowych systemów wędrówki w dziczy.
Północ Nahar - bardzo dobry zbiór tabel do modułu fantasy opracowanego przez Darcane'a. Gorąco polecam też Bagna Pięciu Katedr, tegoż autora.
Sylwania Wolfganga - świetny moduł do sandboxa w Warhammerze, ponownie rozgrywającego się w Sylwanii tyle, że na nieco innych zasadach, niż u Smartfoxa.
Chicago Wiz's RPG Blog - artykuł o tym, na czym warto się skupić przy projektowaniu sandboxa.
Links to Wisdom -  uporządkowany zbiór linków do najrozmaitszych treści, traktujących o prowadzeniu staroszkolnej kampanii.
Creightonbroadhurst.com - dobry artykuł o tworzeniu megadangeonów.
Wizardawn - zbiór generatorów, ograniczający pracę z przygotowaniem miejsca przygody do minimum. S&W, MmA, LL, Mutant Future...
Elfmaids & Octopi - (niepełny) katalog tabelek z bloga Konsumeterry. Niesamowite, ile facet tego naprodukował.
Campaign Wiki - katalog dobrych artykułów OSRowych. W tym o sandboxie.
Sandbox - szkodliwe przyzwyczajenia graczy - artykuł Enca o tym, że aby siąść do piaskownicy, należy wcześniej zmienić sposób myślenia i wziąć większą odpowiedzialność za swoją postać.
Źródła fabuły w oldschoolowym sandboksie - Rudie omawia na kilku przykładach, w jaki sposób różne losowe zdarzenia mogą wpływać na tworzenie się fabuły na sesji RPG.

Inspiracje - najpopularniejszy polski blog poświęcony graniu "staroszkolnemu". Mnóstwo przydatnych artykułów. Kilka najważniejszych (dla mojego grania) artykułów skatalogowałem osobno na własne potrzeby.

4 komentarze:

  1. Tutaj masz dośc dobrą instrukcję o sandboxie (i ogólnie, cały blog Roba):
    http://batintheattic.blogspot.com/2009/08/how-to-make-fantasy-sandbox.html

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki! Dorzucę do linków. Mnie ten tutorial co prawda średnio się przydał, ale za to moje dziecko miało z nim kiedyś kupę zabawy, jak robiło swój bajkowy świat.

    Jakieś jeszcze propozycje?

    OdpowiedzUsuń
  3. Link do Barsawia 1420TH niestety nie działa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście, znowu się wykrzaczył ten link. Dzięki za zwrócenie uwagi. Już poprawiłem.

      Usuń